dinsdag 8 januari 2013
0 reacties

Goede voornemens bereiken door slim te zijn.

21:40

Het is weer bijna Nieuwjaar!! Een nieuw jaar om verwachtingsvol tegemoet te gaan. Ik zeg verwachtingsvol vanwege mijn lange lijst met goede voornemens, zoals gezonder eten. Heb jij die ook? Een tip om ze dit jaar echt vol te houden!

Doelen worden het vaakst gehaald wanneer ze van te voren duidelijk geformuleerd zijn.

Om doelstellingen duidelijk te formuleren kan je gebruik maken van de SMART methode.
SMART staat voor: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.

Als je voor jezelf een doel stelt, zal je deze dus specifiek moeten maken. Mijn doel kan zijn: "Ik wil gaan joggen in 2013." Specifieker is dit doel als ik zeg: "Ik ga 3x per week een half uur joggen. Op maandag na het werk, woensdag in mijn lunchpauze en op zaterdagochtend." Bovendien is het daardoor ook gelijk meetbaar. Verder moet je doel nog acceptabel zijn. Dit is vooral belangrijk als andere mensen betrokken zijn bij jouw doel of hier de dupe van kunnen worden. Denk je dat je directe omgeving je zal steunen om je doel te bereiken? Als dit niet het geval is, kan je je doel nog aanpassen naar iets wat wel voor anderen aanvaardbaar is. Een voorbeeld is het voornemen om een zoutarm dieet te volgen. Als je samen met andere mensen eet en kookt is het niet gezegd dat zij dit voornemen gaan steunen.

Dan is nog belangrijk dat het doel haalbaar is. Doelen zijn er om jezelf uit te dagen. Een doel dat niet realistisch is werkt demotiverend. Dat geldt ook voor het tijdgebonden maken van je doelstelling, dat het haalbaar moet zijn. Je kunt bijvoorbeeld met jezelf afspreken dat je niet alleen 3x per week een half uur gaat joggen, maar dat je vervolgens in maart mee doet aan een 10 km loop. Je hebt dan een doel SMART geformuleerd.

Succes met jouw goede voornemens!

0 reacties:

Een reactie posten

 
Toggle Footer
Top