dinsdag 23 oktober 2012
2 reacties

Leuke kaarten, gratis of toch niet?.

21:04
Na bij twee adresjes gepoetst te hebben -ik werk op het moment in de thuiszorg- kom ik met een gaar hoofd thuis. Net als ik lekker in de woonkamer zit met een kop thee hoor ik de brievenbus. Ik kan het niet laten om te gaan kijken. Hoopt niet iedereen nog steeds op een leuke kaart, ondanks dat we in het e-mail tijdperk zitten? Hoe dan ook er zit een brief bij van een goed doel. Als ik hem open -de envelop is vrij dik, dus dat maakt me nieuwsgierig- zie ik dat er een paar leuke ansichtkaartjes en een pen in zitten. 'Goh wat gezellig, dat ik zomaar die kaartjes en een pen krijg,' denk ik met een grote glimlach. Daarna zie ik de bijgesloten acceptgiro, dan moet ik helemaal lachen. Slim bekeken die jongens van de marketingafdeling, denk ik met een grote grijns.

De reden waarom ik zo moet lachen is omdat me opeens het wederkerigheidsprincipe te binnen schiet. Dit principe houdt in dat je terug doet wat je krijgt. Zoals bijvoorbeeld bij kleine kinderen die zeggen dat ze iemand niet uitnodigen op hun kinderfeestje, omdat zij ook niet bij die ander uitgenodigd werden. Hier is het wederkerigheidsprincipe actief. De een doet iets wat een ander ook bij hem gedaan heeft. Dit principe kan ook een positieve richting uitgaan. In 1956 vonden de onderzoekers (Dittes & Kelley) namelijk, dat wanneer een persoon door andere groepsgenoten aardig gevonden werd hij zelf de groep ook een stuk leuker vond.
Echter, het is misschien niet heel nieuw om te lezen dat hetgeen je iemand anders aandoet je ook terug kan verwachten. Echter wat interessant is is dat dit principe ook gebruikt kan worden om het gedrag van mensen te beinvloeden. Het zegt namelijk dat mensen een automatische innerlijke behoefte voelen om datgene terug te geven wat zij krijgen. Het wederkerigheidsprincipe zorgt er dus voor dat mensen zich bijna verplicht voelen iets terug te doen als ze iets krijgen.
En dat is misschien precies wat de marketeers dachten toen ze de enveloppen met acceptgiro's verstuurden: "We geven iets aan onze leden, dan hebben we meer kans dat zij de behoefte voelen om iets terug te geven." De acceptgiro zorgt er vervolgens voor dat je gelijk weet wat en hoe je iets terug kan doen.

Lachend doe ik de ingevulde acceptgirokaart op de bus samen met de kaartjes die ik ook maar gelijk verstuur: 'Weer mooi bedacht van die marketeers.'

2 reacties:

  1. Bram zei...

    Wat een leuk stuk. Toevallig was ik de laatste week heel actief geweest in het onbaatzuchtig :P helpen van mensen op de forums van Squidoo en ik verveelde me dus ik had er echt even een schepje bovenop gedaan.

    Nu krijg ik plotseling ongevraagd mailtjes van mensen met veel ervaring dat ze normaal niet zomaar posten op het forum maar dat ik ze kan mailen met vragen of als ik hulp nodig heb.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen Bram dat je het principe gelijk in je eigen ervaringen herkent. En als mensen met veel ervaring je aanbieden om te helpen zou ik dat zeker niet afslaan. ;)

      Verwijderen

 
Toggle Footer
Top