donderdag 18 oktober 2012
0 reacties

Is het toeval dat je overal je naam hoort?

22:08
Op het moment vallen me de te koop en te huur borden op die overal in de tuin of voor het raam staan. Niet omdat het crisistijd is en er volgens kenners meer huizen dan normaal aangeboden worden, maar vooral omdat ik over 2 maanden mijn huis uit moet en nog op zoek ben naar een nieuwe woning. Het is net zoiets als dat je net hebt gehoord dat je zwanger bent en opeens overal babyspullen ziet of na een beëindigde relatie je opeens overal stelletjes ziet. Het onderwerp waar je mee bezig bent wordt sneller uit je omgeving gefilterd en onder de aandacht gebracht. 





Het deed me denken aan het Cocktail Party Effect. Dit fenomeen berust op het idee dat je tijdens een feestje waar veel achtergrond lawaai is je toch de voor jou interessante auditieve stimuli uit alle geluiden kan filteren. Zoals bijvoorbeeld een gesprek dat interessanter is dan dat van jou. Je kunt er dan voor kiezen om selectief je aandacht te gebruiken om dat andere gesprek te volgen. Echter dit kan ook onbewust gaan. Bijvoorbeeld als iemand je naam roept terwijl je met iets bezig bent. Je aandacht wordt dan  direct daarheen gezogen. Er is dan sprake van selectieve aandacht. Je hersenen krijgen de hele dag door allerlei informatie aangeboden, auditief (horen), visueel (zien) en tactiel (voelen). Een beperkte hoeveelheid informatie kan je bewust volgen. Het is daarom belangrijk dat er een selectie wordt gemaakt. Hetgeen wat mogelijk interessant is komt uiteindelijk in je werkgeheugen terecht, hetgeen wat onbelangrijk is gaat aan je voorbij zonder dat je het weet.

In mijn geval merk ik op dat het lijkt alsof mijn filter bepaalde voorkeuren heeft. Zo kijk ik eerder op bij oude panden dan in een nieuwbouwwijk. En omdat ik van glas in lood en groen rondom het huis houd, lijkt een huis met glas en lood en een struik bij de voordeur eerder mijn aandacht te trekken.


Recent artikel op Nu.nl over selectieve aandacht bij libellen.

0 reacties:

Een reactie posten

 
Toggle Footer
Top