vrijdag 1 februari 2013
0 reacties

Loop jij asociaal door rood?

20:22

In mijn vorige blog had ik het al over verkeerslichten en had ik je aangeraden om te letten op hoe anderen reageren op onduidelijke knoppen bij stoplichten.

Om het nog leuker te maken voor jou als voetganger bij een rood stoplicht, heb ik nog een tip om op te letten. Namelijk om eens te kijken hoeveel mensen tegelijkertijd met jou oversteken als je door rood loopt. Nou ja, ik wil natuurlijk niet bevorderen dat jijzelf door rood gaat lopen, dus je kunt ook kijken naar hoeveel mensen door rood lopen als iemand anders door rood loopt.

Er is namelijk onderzocht of het uitmaakt wie door rood loopt of andere omstanders ook door rood gaan lopen. Factoren die kunnen beinvloeden of je geneigd bent door rood te lopen of niet zijn bijvoorbeeld: hoe lang het duurt voor het licht groen word, hoeveel haast je hebt, of het regent of de zon schijnt. Maar stel dat alle factoren hetzelfde blijven en het enige verschil is of er een blonde jonge man oversteekt of een oudere dame. Bij wie denk je dan dat de meeste omstanders het voorbeeld gaan volgen?

Het antwoord heeft te maken met wie het meest betrouwbaar wordt ingeschat door de omstanders, de jongen of de dame. Het blijkt namelijk dat hoe betrouwbaarder zij denken dat diegene is die door rood loopt, hoe eerder zij geneigd zijn het voorbeeld van deze persoon te volgen.

0 reacties:

Een reactie posten

 
Toggle Footer
Top